Példás vegánok: Jákváry Klau

Példás vegánok

Úgy gondolom, hogy az embernek fontosak a példaképek. Olyan emberek, akiktől tanulhat, akik megmutatják neki az utat. Ezért indítok egy sorozatot, amiben olyan vegánokat mutatok be, akik hatással voltak rám, és akikről szerintem mások is példát vehetnek. A bemutatkozáson kívül 10 kérdést tettem fel nekik, amikből talán megismerhetitek ti is az ő gondolkodásukat és motivációjukat.

Az első ilyen személy az, aki a leginkább hatással volt arra, hogy elkezdjek gondolkodni a vegánná váláson. Ő Jákváry Klaudia, az Állatmentő Sereg cicamentésének vezetője, vagy más néven mumusa :)

399309_493423970688485_1008539416_n.jpg

1. Pár szóban mutatkozz be, mit kell tudjunk rólad?

38 éves vagyok, recepciós és pénzügyi asszisztens egy kis hotelben. Állatvédelemmel, elsősorban macskamentéssel foglalkozom 4 és fél éve.

2. Mióta vagy vegán?

Kb. 2,5 éve.

3. Miért lettél az?

Mert az állatok nem értünk, hanem velünk vannak itt ezen a bolygón, kihasználásuk teljesen felesleges, szánalmas, kegyetlen, nem vagyok hajlandó részt venni benne.

4. Mi volt az a pont, ahol váltottál, vagyis az “utolsó csepp”?

2011. tavasza óta voltam vegetáriánus, majd barátok, sok-sok végigsírt videófelvétel hatására beláttam, hogy ez nem elég, és játszi könnyedséggel lehet elhagyni a tejet, tojást, sajtot. Cirkuszba, állatkertbe amúgy sem jártam, hogy mely kozmetikai és tisztítószereket vegye az ember, annak sem dráma utánanézni. A szőrme, bőr, selyem viselésének elhagyása meg már régóta alap.

5. Fokozatosan hagytad el az állati eredetű táplálékot, vagy hirtelen váltottál?

Először vegetáriánus voltam 2 évig, utána elhagytam a tejet és a tojást, majd a tejtermékeket és a sajtot is, kb. 1 hónap alatt

6. Mi volt a legnehezebb ebben számodra?

Talán a sajt elhagyása. A valóban finom növényi sajtok bizony drágák, de aztán ha csinálsz egy össz költségvetést, hogy mennyit is költöttél étkezésre, mióta nem vagy mindenevő, rádöbbensz, hogy simán belefér a sajt is még a bevásárlásba.

7. Szereted a húst, a hús ízét?

Közömbös, ill. most már viszolygás fog el, hogy valaha megettem.

11401566_985572431473634_3660481840471092539_n.jpg

8. Milyen hatással van az életedre a vegánságod?

Úgy érzem, sokkal több az energiám, jobban bírom a fizikai és pszichés terhelést is, mint előtte. Sokan persze csodabogárként tekintenek rám, de az estek túlnyomó többségében ez elismerő szavakkal társul, nagyon kevés azok száma, akik vicceskedve be-be szólogatnak. Míg csak vegetáriánus voltam, többen jegyezték meg, hogy jaj majd úgyis észhez térsz, vagy nem tudod te mi a jó. A családom is. Mióta vegán vagyok, maximálisan tiszteletben tartják.

9. Mit gondolsz a vegyes táplálkozásúakról?

Még nem értek meg rá, hogy felnyíljon a szemük, vagy túlságosan belesüppedtek a maguk kis szürke mocsarába ahhoz, hogy észrevegyék, hogy mit tesznek,mihez járulnak hozzá.

10. El tudsz képzelni szerelmi, vagy legalább komoly érzelmi kapcsolatot nem vegánnal?

Úgyis vegán lesz pikk-pakk Természetesen, ha alapból elutasítja már az elején, akkor törvényszerűen nem lehet hosszútávú és komoly a dolog.

11. Mit mondanál, miért gondolkodjon el egy vegyes táplálkozású ember azon, hogy vegán legyen?

Hogy ha élhetünk erőszakmentesen, miért is ne tennénk? Annyi minden van, amit ehetünk hús, tej, tojás helyett! Ha nyitott rá, mesélnék neki a nagyüzemi állatgazdaságokról, a tejiparról, a tojás iparról, a cirkuszokról, az állati élelmiszerek egészségre gyakorolt rossz hatásáról, a szőrmefarmokról, az állatkísérletekről és az állattenyésztés környezetre gyakorolt rettenetesen káros hatásáról is. De úgy vélem, leginkább példamutatással lehet elérni azt, hogy más is nyitottá és érdeklődővé váljon eziránt az életforma iránt.