Vegánként szedhetek gyógyszereket?

Ez egy elég érdekes téma szerintem, amiről nem sok szó esik. Pedig fontos lehet, főleg, ha valakinek rendszeresen kell gyógyszert szednie. Én beszélgettem más vegánokkal, és kialakult bennem egy vélemény, de kíváncsi vagyok, ti mit gondoltok erről.

shutterstock_67334269.jpg

Asztmám van évek óta, eddig nagyrészt tünetmentes voltam. De idén kiújult, ezért újra el kellett kezdjem szedni a gyógyszereket napi szinten. Közben viszont vegán lettem. És jött a probléma: van vegán gyógyszer erre?

A gyógyszereink nem vegánok

Először csak addig jutottam, hogy mit is tartalmaznak a gyógyszerek. A tabletták többségében ugyanis laktóz van, mint hordozóanyag. Itt még szerencsém volt, és találtam olyan helyettesítőt, amiben nincs. De akkor eszembe jutott, hogy teljesen feleslegesen küszködtem. Hiszen az orvos által felírt és a patikában kapható gyógyszerek mind állatkísérletek során lettek előállítva. Vagyis ha az orvos által  előírtakat akarom szedni, akkor nem tudok teljesen vegán lenni.

De vannak vegán gyógyszerek

gyogynovenyek.jpg

Bonifert Anna által írt Állatvédők könyve c. kiadványában ez szerepel:

Sok termék ilyen, például a homeopátiás szerek egy része, a Bach virágterápiás cseppek, gyógyteák, gyógyhatású illóolajok és még egy sor termék, amiket gyógynövény szaküzletekben, bioboltokban, vagy az alternatív orvoslás különböző területein megtalálunk. Egy pár példa a személyes kedvenceim közül: a Shakti balzsam (Ahimsa termék) megfázás és fejfájás ellen nagyon hatékony, a Szent Lukács gyógyolaj enyhíti a bőrgyulladás, égési sérülés, reumatikus panaszok által megkínzott testrészek fájdalmát, pattanásos, felfekvéses és korpás bőrproblémákat; a grépfrútmagcsepp pedig szuper fertőtlenítő hatása miatt kismillió problémára jó (pl.: megfázás, ajakherpesz) és minden DM-ben és patikában kapható

Ezekben nekem sok tapasztalatom nincs, nektek van? Mert örülnék, ha megosztanátok velem.

Mindhalálig vegán?

Én korábban a parlagfű allergiámra évekig homeopátiás gyógyszert szedtem, ameddig nem alakult ki nálam asztma, az orvosok szerint amiatt, mert nem a megfelelő gyógyszert szedtem. Azóta ezekkel nem próbálkoztam, nem volt jó érzés, amikor a tüdőm mindössze 10%-os (!) kapacitással működött. Ezért én úgy gondolom, hogy ha az én, vagy valaki más életéről van szó, akkor fogok használni gyógyszereket. Ez pont ugyanaz, mint amit Yourosky is mond: ha megtámad téged vagy engem egy medve, akkor ha kell, megölöm azért, hogy életben maradjunk. Vagyis beveszek gyógyszereket, ha az kell, hogy életben maradjak. De igyekszem helyette mást választani, amikor csak lehet.

Az állatkísérletek szükségtelensége

eschipul.jpg

Évente körülbelül 100 millió állaton végeznek kísérleteket. Ebből 60% hadászati, 31% kozmetikai és 6% a gyógyszerek tesztelése miatt következik be. Arról nem is beszélve, hogy az állatkísérletek manapság már teljesen szükségtelenek. Drágák, több évet emésztenek fel, és egyáltalán nem biztos, hogy az emberre ugyanolyan hatással lesznek a gyógyszerek, mint az állatra. Ennél ma már sokkal pontosabb is olcsóbb megoldások is vannak. De mint fent írtam, nem az életmentő gyógyszerek létrehozásában folyik a legtöbb ilyen kísérlet, hanem a kozmetikumok, az élelmiszeripari adalékanyagok, a dohányipari termékek, különböző vegyszerek, de a hadipar és a csomagolóanyagok létrehozására is sokkal több kísérletet végeznek el. Ezért úgy gondolom, hogy ha ezek fogyasztásából kivonom magam, és minimalizálom a gyógyszerek használatát, akkor részemről megtettem mindent. És ha sokan így teszünk, akkor idővel minden állatkísérletet be fognak szüntetni. 

Ti mit gondoltok erről? És mit használtok, ha valami fáj, vagy betegek vagytok?