A kedvenc almás pitém

Imádom ezt a receptet, egyetlen okból nem szoktam minden héten csinálni, az pedig az, hogy kicsit melós. De nem vészes, és bőven kárpótol az ízélmény :) Ráadásul lehet mindig variálni, így minden alkalommal kicsit más :) És természetesen teljesen vegán és cukormentes!

img_1325.JPG

Tészta

A tészta alapja egy Jamie Oliver recept, némileg átalakítva.

A hozzávalók:

  • 230 g liszt (fele fehér, fele graham)
  • 140 g margarin
  • 80 g gyümölcscukor (fruktóz)
  • reszelt citromhéj (1 citromból)
  • 4 ek lenmag
  • fél zacskó sütőpor (ez el is hagyható)
  • őrölt fahéj ízlés szerint (én jó sokkal szeretem:)
  • kevés almalé

Először is a lenmagot ledarálom kávédarálóban, és 5-6 ek vizet adok hozzá, sűrű masszát kell kapjak belőle. Az a legjobb, ha ezt előre elkészítem, és hagyom pár órát állni.

Majd a tészta hozzávalóit egy tálba teszem, adok hozzá egy kevés almalét, és robotgéppel összedolgozom.  A graham lisztet én nagyon szeretem süteményekbe használni, mert bár nehezebb vele dolgozni, de sötét színt ad a tésztának, és ami még fontosabb, a tésztának eleve édesebb íze lesz. Ezután margarinnal kikenek egy piteformát. A fém tortaforma a legjobb, mert hamarabb átveszi a hőt, és ugyanennyi idő alatt sül át a pite alja és teteje is.

A tészta 3/4-ét kinyújtom kb. fél centi vastagságúra, beleteszem a formába, és körbenyomkodom az oldalát. A megmaradt tésztával együtt a hűtőbe teszem.

Én ilyenkor gyújtom be a sütőt 150 °C-ra. 

Töltelék

Na itt el szoktam engedni a fantáziám. A normál felállás a normál almás töltelék, akkor, de nagyon szeretem 1-2 birsalmával is, vagy körtével, szederrel, esetleg télen cukormentes konzervgyümölccsel feldobni a sütit.

Hozzávalók:

  • 1-2 nagy rétesalma vagy zöldalma, esetleg birs vagy körte
  • 3-4 jonagold vagy jonathán
  • 3 ek gyümölcscukor (fruktóz)
  • reszelt citromhéj (fél citromé)
  • őrölt fahéj, örölt szegfűszeg és kevés gyömbér
  • kevés almalé

Az almákat meghámozom (ezt a részt utálom a legjobban, ti is?:) a keményebb almákat legalább nyolc szeletre vágom, a puhábbakat csak négyre. Beleteszem őket egy kisebb lábasba a többi hozzávalóval együtt és hozzáadok 1-2 ek almalét. Lassú tűzön fedő alatt, párszor megkeverve rotyogtatom, ameddig meg nem puhul minden alma. 

Ha pedig extra finomat akarsz csinálni, akkor vaníliás pudingot is teszel bele :) Ehhez a hozzávalók 2 tasak cukormentes pudingpor (pl. Haas Natural) és 1.5 dl 100%-os almalé. Csomómentesre elkavarom, felfőzöm.

Ha minden megvan, akkor a formába kanalazom az almás tölteléket és ráöntöm a pudingot. Majd kinyújtom a maradék tésztát és befedem vele a pitét. Napraforgó olajjal megkenem a tetejét, hogy szép legyen a színe, megszurkálom pár helyen, hogy eltávozhassanak a gőzök, 45-50 percig sütöm. 

Úgysem tudom se én, se a barátaim megvárni, hogy kihűljön, de úgy is isteni finom!